Prof.
Maximus Monaheng Sefotho
University
of Johannesburg
Department
of Educational Psychology
Abstract
Decolonising career psychology
has been desirable but slow to implement in South Africa. Theories and practice
of career development continue to be dominated by Euro-Western paradigms. While
this dominance persists, the Black majority continue to experience inequity, unemployment,
and poverty. Restricted access to jobs, educational and career development
service gatekeeping and regulation continues. An inclusive indigenization
emerged to transform of the field of counselling and to embrace a call for
"psychoecological pluralism". The search for an Ubuntu model of
career development is an attempt to redress barriers within the counseling profession
and create an inclusive, socially just and equitable model crafted on the
African philosophy of Ubuntu. The suggested transformative model is crafted on
the backdrop of a postmodern approach emphasizing the personal, historical, and
cultural contexts. The Ubuntu cosmic career development (UCCD) model
underpinned the theories, practices and principles of diversity; equity, redress
and access is proposed.
RESUMEN
La
descolonización de la psicología profesional ha sido deseable pero lenta de
implementar en Sudáfrica. Las teorías y la práctica del desarrollo profesional
siguen estando dominadas por los paradigmas euro-occidentales. Mientras
persista este dominio, la mayoría negra continúa experimentando desigualdad,
desempleo y pobreza. Continúa el acceso restringido a puestos de trabajo,
servicios educativos y de desarrollo profesional y regulación. Surgió una
indigenización inclusiva para transformar el campo del asesoramiento y abrazar
un llamado al "pluralismo psicoecológico". La búsqueda de un modelo
de desarrollo profesional de Ubuntu es un intento de corregir las barreras
dentro de la profesión de consejería y crear un modelo inclusivo, socialmente
justo y equitativo elaborado a partir de la filosofía africana de Ubuntu. El
modelo transformador sugerido se elabora sobre el telón de fondo de un enfoque
posmoderno que enfatiza los contextos personales, históricos y culturales. El
modelo de desarrollo profesional cósmico de Ubuntu (UCCD) sustentaba las
teorías, prácticas y principios de la diversidad; Se propone equidad, reparación
y acceso.
No hay comentarios.:
Publicar un comentario